1
EWANGELIA ŚWIĘTEGO MATEUSZA
DZIECIĘCTWO JEZUSA
EWANGELIA ŚWIĘTEGO MATEUSZA
DZIECIĘCTWO JEZUSA
Rodowód Jezusa*
1 Rodowód
Jezusa Chrystusa, syna Dawida, syna Abrahama. 2 Abraham był ojcem Izaaka; Izaak ojcem Jakuba; Jakub ojcem Judy i jego
braci; 3
Juda zaś był ojcem Faresa i Zary,
których matką była Tamar. Fares był ojcem Ezrona; Ezron ojcem Arama; 4 Aram ojcem Aminadaba; Aminadab ojcem Naassona; Naasson
ojcem Salmona; 5
Salmon ojcem Booza, a matką była
Rachab. Booz był ojcem Obeda, a matką była Rut. Obed był ojcem Jessego, 6 a Jesse ojcem króla Dawida. Dawid był ojcem Salomona,
a matką była [dawna] żona Uriasza. 7 Salomon
był ojcem Roboama; Roboam ojcem Abiasza; Abiasz ojcem Asy; 8 Asa ojcem Jozafata; Jozafat ojcem Jorama; Joram ojcem
Ozjasza; 9
Ozjasz ojcem Joatama; Joatam ojcem
Achaza; Achaz ojcem Ezechiasza; 10 Ezechiasz
ojcem Manassesa; Manasses ojcem Amosa; Amos ojcem Jozjasza; 11 Jozjasz ojcem Jechoniasza i jego braci w czasie
przesiedlenia babilońskiego. 12 Po
przesiedleniu babilońskim Jechoniasz był ojcem Salatiela; Salatiel ojcem
Zorobabela; 13
Zorobabel ojcem Abiuda; Abiud ojcem
Eliakima; Eliakim ojcem Azora; 14 Azor
ojcem Sadoka; Sadok ojcem Achima; Achim ojcem Eliuda; 15 Eliud ojcem Eleazara; Eleazar ojcem Mattana; Mattan
ojcem Jakuba; 16
Jakub ojcem Józefa, męża Maryi, z
której narodził się Jezus, zwany Chrystusem. 17 Tak więc w całości od Abrahama do Dawida jest czternaście pokoleń; od
Dawida do przesiedlenia babilońskiego czternaście pokoleń; od przesiedlenia
babilońskiego do Chrystusa czternaście pokoleń.
Narodzenie Jezusa
18 Z
narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z
Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha
Świętego*. 19
Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem
sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją
potajemnie*. 20
Gdy powziął tę myśl, oto anioł Pański
ukazał mu się we śnie* i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć
do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w
Niej poczęło. 21
Porodzi Syna, któremu nadasz imię
Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». 22 A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo
Pańskie powiedziane przez Proroka: 23 Oto
Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel*, to
znaczy: "Bóg z nami". 24 Zbudziwszy
się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił anioł Pański: wziął swoją
Małżonkę do siebie, 25
lecz nie zbliżał się do Niej, aż
porodziła Syna*, któremu nadał imię Jezus*.
1,1-16 Por. Łk 3,23-38. Brzmienie imion rzadszych - wg tekstu gr. nie zaś
oryginalne hebr. Nie wszystkie imiona przodków z ST są tu wymienione, a zachodzą
także inne, których tam brak. Por. Rdz 21,3; Rdz 25,19.26; Rdz 38,18.29; Rdz
49,8-12; Joz 6,25; Rt 4,12.17-22; 2 Sm 11,27; 2 Sm 12,24; 1 Krn 2,1-15; 1 Krn
3,1-19. 1,18 Zaślubiny Maryi z Józefem były rzeczywistym związkiem małżeńskim.
Brak mu było jedynie "zamieszkania razem", czyli przeprowadzenia
Maryi do domu Józefa. 1,19 Józef w swej sprawiedliwości ani nie
podejrzewa winy Maryi, ani nie chce Jej zniesławienia czy kary za cudzołóstwo. 1,20
ST odnosi się do snów krytycznie (Pwt 13,2-6; Jr 23,25-32; Jr 29,8; Syr
34,1-7). Sny w NT tym się wyróżniają, że nie są alegoryczne, tzn. nie potrzebują
wykładu, lecz wprost pouczają; śniącemu ukazuje się Bóg, anioł lub człowiek i
przekazuje mu wiadomość lub rozkaz (zob. Dz 16,9; Dz 18,9). 1,23 Iz
7,14. 1,25 "Nie zbliżał... Syna". - Sam tekst nie twierdzi, że
po narodzeniu Jezusa Maryja nadal pozostała dziewicą, lecz i nie przeczy temu.
Wieczyste dziewictwo Matki Zbawiciela zakłada dalszy ciąg Ewangelii (por. J
19,26n), jak i dogmatyczna tradycja Kościoła. "Jezus" por. Łk 1,31; Łk
2,21.